2010. május 31., hétfő

Munkakeresés Kiwiföldön- 2. rész az OMEGA

Ez az OMEGA, nem a petróleum lámpás Omega. A rövidítés az Opportunities for Migrant Employment in Greater Auckland-et takarja. Egy non-profit szervezet, ami azon dolgozik nagy erőkkel, hogy a bevándorló szakképzett munkaerő ne a munkanélküliséget növelje, hanem az új-zélandi gazdaságot támogassa. Jól teszik.


Hosszas kalkulálás után, az okos közgazdászok arra jutottak, hogy úgy 2025-re igen komoly demográfiai gondok lesznek a kiwiknél: úgy általában is munkaerő-hiány lesz, de különösen a jól képzett munkaerő fog hiányozni. Mivel mesterségesen mégsem szaporíthatják a népességet egy demokratikus országban, nem nagyon van más lehetőség, minthogy importálni kell a képzett munkaerőt. A különböző piackutatások azt jelzik, hogy az új-zélandi vállalatok 38-40%-nál már most hiányzik a képzett munkaerő és ha hozzávesszük azt, hogy a magasabb ausztrál fizetésekkel kell versenyezniük, akkor a kilátások nem a legfényesebbek.



Ha nincs szakképzett munkaerő, akkor ugye ezt a társadalom is megsínyli, például a szakképzett orvosok és nővérek hiánya kihat az egész egészségügyi ellátásra és ez már mindenkit érinteni fog aki itt lakik nemcsak a bevándorlókat. Ennek elkerülésére, nyilvánvalóan, a legegyszerűbb módszer az lenne, hogy olyan bevándorlókat csábítsanak Új-Zélandra és ami még nehezebb, tartsanak is itt, akik a hiányszakmákban jól képzettek és szerencsés esetben még tapasztalatuk is van. Azért van már belőlük jónhéhány: az Auckalndben élők 37%-a bevándorló. Szóval van itt szakképzett munkaerő, csak foglalkoztatni is kéne őket. Mert ezek az elvek, habár nagyon szépek, a gyakorlatban valahogy mégsem működnek, az Új-Zélandi cégek nem repesnek az örömtől, hogy bevándorlókat foglalkoztassanak. Van persze kivétel is, de azért a cégek legnagyobb része kiwikre vágyik. Ezt az is jól mutatja, hogy az Új-Zélandon élő szakképzett bevándorlóknak majdnem 50%-a inaktív, munkanélküli vagy a szakképzettségéhez képest jóval alacsonyabb munkakörben dolgozik. Ide tartoznak a taxisofőr mérnökök vagy a hamburger-sütögető pénzügyi szakemberek. Nem beszélve a call-centerben piackutató pszichológusokról :)

Ha  a bevándorlókat sikerülne a saját képzettségi szintjükön foglalkoztatni, akkor amellett, hogy több adót is fizetnének a magasabb fizetésükből, a képzettséget nem igénylő állások felszabadulnának és ott meg lehetne alkalmazni a helyi, nem túl kvalifikált munkaerőt.És lássuk be, ezek olyan szép gondolatok :) De sajnos ettől még nem fognak a cégek holnaptól nyitottabbá válni arra, hogy legalább figyelembe vegyék azt, aki még nem kiwi.

És miért is nem kapnak a bevándorlók a képzettségüknek megfelelő munkát? Egyrészt persze, a fent említett kiwi sovoniszta munkáltatók miatt. Ezzel nem sokat lehet kezdeni, ha olyan, hát olyan. De azért vannak nyitottabb munkáltatók is, akiknek nincs ellenére, hogy valaki nem itt képződött vagy szerzett szakmai tapasztalatot és direkt olyan a szervezeti kultúrája, hogy a bevándorlók könnyen be tudjanak illeszkedni. Ide főleg az innovatív cégek tartoznak, ahol az új, frisset és kreatívat is jelent. Az pedig magasabb bevételt. Szóval nekik is megéri. Azt, hogy tényleg vannak ilyen cégek is az is jelzi, hogy előbb-utóbb csak talál munkát szinte mindenki. Az persze más kérdés, hogy ez mennyi időbe telik és hány alacsony szintű munkakört kell lenyomni ahhoz, hogy a végzettségednek megfelelőre felvegyenek :)

És aztán ugye ott van a másik oldal: maga a Bevándorló. Mert Ő sem tökéletes és még sokat kell tanulnia a helyi munkaerő piac sajátosságairól, hogy igazából versenyképes legyen a helyiekkel. Nézzük mit hibázik Mr. Bevándorló, miért nem akarják felvenni rögtön? Például azért is nem birnak a frissen bevándorlók állást találni, mert  nincs elég információjuk arról, hogy hogyan is kéne kiwi módra munkát keresni, vagy mert nem ismerik el a papírjaikat vagy mert nincs elég pénzük a hosszas és drága procedúrákat kifizetni, vagy mivel most jöttek, nincsen kialakult kapcsolatrendszerük, vagy mivel nem foglalkoztatják őket, így nincs új-zélandi munkatapasztalatuk és még sorolhatnám. Sok-sok ilyen faktor van. Ez az a rész, amin lehet segíteni.


És itt jön a képbe az OMEGA, akik habár foglalkoznak azzal is, hogy a kiwi vállalatokat meggyőzzék, hogy higgyék el az országnak jót tenne, ha a bevándorlókra is nyitottak lennének, a fő profiljuk mégsem ez.


A teljes működési struktúrát most nem elemezném, akit érdekel nézze meg a website-jukat. A lényeg az, hogy kétféleképpen próbálnak segíteni az Auckland-be bevándorló képzett munkaerőnek.

Az egyik az ú.n. mentoring program: ez azt takarja, hogy találnak az illetőnek valakit, aki valami hasonló szakterületen tevékenykedik és az sok jó tanáccsal látja el, amitől hirtelen megtáltosodik és gyorsan talál munkát.

A másik az ú.n. internship program: ez azt takarja, hogy egy fix időperiódusra kihelyezik a zseniális frissen bevándorlót, amitől lesz munkatapasztalata és még valamennyi pénzt is tud keresni, szóval nem hal éhen.

Az OMEGA statisztikája elég jó: a 16 hetes mentoring programban részt vevők 80%-a tudott a saját szakterületén elhelyezkedni három hónapon belül. Ez azért nem rossz eredmény.

És most jön a saját-élmény rész. Az új-zélandi munkakeresési mizériám ott folytatódik, hogy elhagytam a Zest-et, majd egy hosszú magyarországi nyaralás után visszajöttem és végre rászántam magam, hogy regisztráljak az OMEGA-nál. A regisztráció tényleg egyszerű volt: egy online regisztrációs rendszerük van: megkérdezik a szokásos adatokat, majd megkérnek, hogy gyorsan tölts fel egy CV-t. Megtettem. 

Rá két napra már csörgött is a telefon, egy Ann nevű nagyon kedves nő volt a vonal végén és újra végig kérdezte mindazt, amit egyszer már online kitöltöttem. Aztán a CV-met kezdtük elemezgetni és itt eljutottunk oda, hogy én már már dolgoztam Új-Zélandon, mert ugye ott volt a call-cenre és a Zest. És akkor sajnálattal állapította meg, hogy akkor nem felelek meg a kritériumoknak, mert ők az első munkahely megszerzésében segítenek, de mivel nekem már volt munkahelyem, akkor ez ugye nyilvánvalóan nem az első lenne. Na itt már én is kezdtem felhúzni magam, de nagyon kedvesen és nyugodtan felhívtam rá a figyelmét, hogy akkor ez egy fából vaskarika, mert ha megnézi, akkor elég egyértelmű, hogy nem a saját szakmámban dolgoztam. És ha a cél az, hogy a skilled migrant-ek a szaktudásukkal járuljanak hozzá az új-zélandi gazdaság erősödéséhez, akkor az a tény, hogy pszichológusként egy call-centre-ben piac-kutattam nem egészen ehhez járul hozzá. Ezen Ő is elgondolkozott és azt javasolta, hogy akkor gyorsan beszél a managerével és mihamarabb visszaszól. Én itt le is tettem arról, hogy valami értelmes kisülhet a dologból. 

De másnap újra csörgött a telefon és Ann azzal a hírrel fogadott, hogy a felsőbb vezetés is belátta, hogy van abban valami, amit mondtam és elfogadtak a programba. Én eredetileg, mint ahogy mindenki más is, az internship programra pályáztam, de Ann javasolta, hogy jelentkezzek a mentoringra is, higgyem el jó lesz az is. Mondtam, hogy egye fene, ikszelje be azt is. Beikszeltük. Kaptam levelet, hogy akkor hurrá! felvettek a mentoring programra és nagy erőkkel keresik a mentoromat, várjak türelemmel

És itt ahogy ez már a kiwiknél bevett szokás: Néma csönd. Hónapokig. Ezalatt inkább nekiláttam a regisztrációm megszerzésének.... de ez már egy másik poszt lesz.... Aztán persze majd még folytatódnak a kalandjaim az OMEGA-val is... És még azt mondják unalmas itt az élet....

7 megjegyzés:

MartinIsti írta...

Ez az OMEGA szerintem eléggé Mátyás királyos. Vannak is meg nem is, segítenek is meg nem is. Én is próbálkoztam náluk. Engem Ann (szerintem ugyanarról a hölgyről lehet szó) azzal utasított el, hogy nincs Work Permitem vagy PR-om. Ha lett volna, nem kerestem volna az Omega segítségét szerintem, de oké, elfogadtam hogy ez egy állami szervezet (vagy valami olyasmi), ami elég merev szabályrendszerrel dolgozik.
De hogy ennyire? Az Általad írtak alapján derült ki most számomra, hogy ezenfelül csak az első munkahely megtalálásában segítenek? Ilymódon azért eléggé leszűkül azok köre, akik igénybevehetik ezt a fajta segítséget.
Gyakorlatilag azok, akik már külföldről megkapták a PR-t, illetve a partnerük után nyílt WP-t szerzett emberek. Viszont szerintem ők azok, akik valamivel kevésbé szorulnak rá erre.
A kezdeményezés mindenesetre szép dolog, idővel talán még valami igazán hasznossá is kinövi magát a dolog.

Private Psychologist írta...

Nekem sokat segítettek, úgyhogy nem panaszkodok... de ez majd egy másik poszt lesz...

Az, hogy nem tudnak foglalkozni a turista vízumosokkal azért nem meglepő, mert turista vízummal tulajdonképpen illegális az aktív munkakeresés... Más kérdés, hogy sokan így csinálják, de azért az mégsem várható el egy államilag támogatott alapítványnál, hogy az illegális munkakeresésben segítsen...

A másik dolog, hogy itt a szabályokat igyekeznek betartani, nekem ez tetszik, mert jóval alacsonyabb a korrupció... És még azt sem mondanám, hogy merev a szabályrendszer, mert engem is elfogadtak, megfelelő érveléssel meggyőztem őket, hogy miért érdemes engem támogatni és éppen most tudok egy másik magyarról, akinek ugyanígy sikerült bekerülni a programba...

A másik az első munkahely kérdése: az az alapfeltételezés, hogy az ide érkezett kiválóbbnál kiválóbb szakemberek azért nem találnak munkát, mert nincs kiwi munkatapasztalatuk. Ha valaki már dolgozott a saját szakterületén és van jó referenciája, akkor úgyis talál másik munkahelyet. Ha nincs neki ilyen, annak oka van...

Nagyon sokan vannak akik WP-vel vagy PR-al érkeznek és azok is, akik dolgoznak és a családot is magukkal hozták: ezeknek próbálnak segíteni. Pl. Angliából szinte mindenki kész papírokkal jön :) Így is hosszú-hosszú várólista van és azért annyira nem nagy a szervezet, olyan sok támogatást nem kapnak...

MartinIsti írta...

Ahogy írtad: "Néma csönd. Hónapokig." - tehát még nem tudod, lesz-e eredménye az együttműködéseteknek, ha jól értem.

Félre ne érts, nem korrupciót vagy a szabályok megszegését szeretném látni tőlük, de azért szerintem nem a munkakeresés illegális turista vízummal, hanem a munkavállalás. Ennyi erővel ha vízum nélkül keresek munkát még Magyarországról, az sem volna szabályos. Gyanítom pont ezért találták ki azt, hogy job offerrel WP-hez lehet jutni.

A referenciát illetően szerintem szintén nem egyértelmű a helyzet, mert az olyan mint a végzettség/diploma. Lehet, hogy az NZQA elfogadja, de a munkáltatót meg nem biztos hogy érdekli. Egy magyar referencia annyit mond számukra, mint egy magyar diploma.
Utóbbi van nekem is, egy interjún sem került szóba a téma, hogy ugyan már mit tanultam.
Mindig arról kellett beszélnem, hogy IT területen mit tudok, amiről semmi, hivatalos szerv által elismert végzettségem sincs :)

Viszont az igaz, hogy találtam munkahelyet, tehát egyfelől feleslegesen hőbölgök rajta. Viszont ha a többség hozzám hasonló módon (az OMEGA segítsége nélkül) csihol fényt a maga petróleumlámpájával az álláskeresés sötét éjszakájában, az felveti a kérdést, hogy mennyire működik hatékonyan a szervezet.

Félre ne értsd kérlek, nem lehúzni szeretném őket, valószínűleg a negatív tapasztalat alapján kialakított, nem objektív benyomás beszél belőlem. Meg hát nem is túl régóta léteznek, szóval nyugodtan van idejük a fejlődésre, miután kiforrott majd az egész működése.

Private Psychologist írta...

A történet az OMEGA-val folytatódott és nekem az együttműködés eredménye várakozáson felüli volt... de ez már egy másik poszt lesz... készülök megírni...

A munkakeresés a turista vízummal pedig tényleg nem legális. Gondolj csak bele, hogy amikor belép valaki az országba és az immigration officer megkérdezi, miért jött, akkor hányan válaszolják azt, hogy "azért, hogy munkát keressek" :) Az más kérdés, hogy amúgy sokan ezt csinálják és ezt a bevándorlási hivatal is tudja.

A referenciánál az új-zélandi referenciára utaltam: vagyis, ha egyszer már volt munkahelyed, akkor van referenciád is. Ha a korábbi kiwi munkahely nem ad referenciát, vagy nem jókat mond rólad, na annak már oka van. Ezeken az OMEGA sem tud segíteni. Szóval ezért kritérium az első munkahely.

A magyar referencia jól jöhet, de a kiprintelt és magaddal hozott referenciát sehol nem szeretik (Magyarországon sem, ha az külföldről származik), egyszerűen azért, mert ilyet bárki gyárthat magának. Amikor reference check-et csinálnak, akkor közvetlenül a referenssel lépnek kapcsolatba és azt kérdezik meg, amit ők fontosnak gondolnak.

Nekem az is kérdéses, hogy ki a többség: az aki próba-szerencse jelszóval idejön turista vízummal és munkát keres, vagy az, aki már eleve megfelelő papírokkal érkezik. Én ez utóbbiból egyre többel találkozok, és ha csak pár száz embernek segít egy szervezet, akkor szerintem már megéri. És azért az sem elhanyagolható, hogy a házastárs után WP-t kapottak már úgyis itt vannak legálisan, és általában a házastárshoz hasonló jó végzettséggel, szóval, akkor már sokkal jobban jár az állam ha foglalkoztatja őket és adót is fizetnek. Addig a turista vízumos, ha nem talál munkát, akkor úgyis elmegy máshová és nincs több gond vele.

MartinIsti írta...

A turista-vízumos munkakeresés szerintem legális, ma találtam egy erre utaló Immigration oldalt, a blogomon részletesebben is megemlítettem (bár túlzásba nem vittem).
Referencia kérdésben elbeszéltünk egymás mellett, én valóban a magyarra gondoltam, nem a kiwire. Mondjuk nekem nyomtatott verzió volt, de emailcímmel, a srácnak nyugodtan írhattak volna, ha akarnak. De nem volt rá szükség, elhitték az esetleges munkáltatók anélkül is. No nem a két szép szememért...

Hogy a házastársak mennyire rendelkeznek a fő kérelmezőhöz hasonlóan jó végzettséggel, az szerintem nagy szórással rendelkező mutató. Persze olyan nagy mintám nincsen, de az én ismerőseim között egyáltalán nincsenek többségben. Talán kisebbségben sem, de ha az lenne a helyzet, akkor megint nem nagyon lenne szükség az Omegára, mert jó végzettséggel, open WP-vel kisebb gond az elhelyezkedés.
Meg azért a turista vízumosból is válhat hasznos tagja a társadalomnak, bár az igaz, hogy keményebb a "természetes kiválasztódás" ezen kategória esetében. Bár szerintem ha valaki PR-ral nem talál munkát, az sem nagyon marad itt.

Majd az asszonyt beregelem hozzájuk, hogy első kézből való tapasztalatom legyen róluk úgy, hogy megfelel(ek) az általuk támasztott játékszabályi kereteknek :)

Private Psychologist írta...

A turista vízummal kapcsolatban: tényleg a legjobbakat kívánom azoknak, akik ezen a módon akarnak munkát találni és azt is, hogy legyen igazad és az Immigration officer boldogan engedje be őket az országba ezzel a céllal...

Azzal is egyetértek, hogy a turista vízummal munkát keresők is igencsak hasznosak lehetnek, ha később munkát találnak. De azért az is érthető, hogy inkább azoknak segítenek a letelepedésben, akik már eleve olyan papírokkal jönnek, ami valószínűsíti, hogy később jól kereső és jó sok adót fizető tagjai lesznek a társadalomnak.

Referencia: azt hiszem ez a téma is megérne egy posztot. A külföldi kinyomtatott referencia levélnek nem sok értelme van, még akkor sem ha egy e-mail cím is van hozzá. Gondolom IT-sként az neked is megvan, hogy bárki kreálhat bármilyen e-mail címet és az odaírhatja a papírkájára, ettől az egész még nem lesz hiteles és nem is érdekel senkit. Ha kérnek referenciát, akkor a referenst megkeresik, de persze nem minden cég foglalkozik vele (bár azért a legtöbb igen).

"jó végzettséggel, open WP-vel kisebb gond az elhelyezkedés."

Ezzel viszont nagyon nem értek egyet. Éppen az én példám mutatja, hogy igenis gond lehet. Az én szakmám hivatalosan kiemelt hiányszakma és mégsem könnyű JÓ állást találni. A jó állás alatt azt értem: a képzettségednek és a szakmai tapasztalatodnak megfelelőt. Ha mondjuk egy tapasztalt sebész idejön és műtőssegédként dolgozik, akkor az az én meglátásom szerint nem jó állás, még akkor sem, ha többet keres vele, mint Magyarországon sebészként. Én a call-centerben heti!! 10.5 órában kb. fele annyit kerestem, mint Magyarországon főállású Egyetemi Tanársegédként. De ettől még nem éreztem úgy, hogy álmaim állása, ezért is hagytam ott. Bármikor visszamehetnék, tárt karokkal várnának, de mégsem teszem.

MartinIsti írta...

Ezt meg pont lehet másik oldalról is nézni :) Akik pl. PR-ral idejönnek, elkezdenek állást keresni. Ha jól tudom ők már az elején jogosultak némi állami pénzre (TB, családtámogatás, stb - a részleteket nem tudom, de mivel én a 2 évnél hosszabb WP-mre jogosult vagyok orvosi ellátásra egy PR-os biztos ennél többet kap), tehát még nem is fizettek semmi adót (mondjuk az Imminek a pár ezer dolcsit lepengették, ez igaz), de igényt már támaszthatnak.
Ezzel szemben aki megérkezik csupasz popóval (persze csak képletesen, különben rögtön kitoloncolná az erkölcsrendészet :)) és nekiáll munkát keresni, akkor az az igazi olyan szempontból, hogy neki jóval nehezebb a helyzete, és csak akkor tud majd ittmaradni, ha még igy is talál munkát, tehát igazán szüksége van az országnak az ő szakértelmére. Ha meg nem talál, akkor szevasz, úgy kitehetik az országból, hogy csak na.
Rövidre zárva a hosszúra nyúló eszmefuttatást: aki nehezebb helyzetből is képes megkapszkodni, az legalább olyan hasznos tagjává válhat a társadalomnak, sőt a természetes kiválasztódás elve alapján még alkalmasabb is a "jég hátán megélésre" (de ez már csak elmélet, hiszen annyira különbözik minden egyes eset, ráadásul Darwinnak nem minding van igaza).

"jó végzettséggel, open WP-vel kisebb gond az elhelyezkedés." - a válaszodban nem igazán ennek ellentétét igazoltad, mindössze azt, hogy jó végzettséggel, open WP-vel SEM könnyű az elhelyezkedés. Én nem állitottam, hogy az, csak arra utaltam hogy úgy könnyebb. Ha nem lett volna open WP-d, lehet hogy a call centerből is elhajtanak, mondván a fene papirozik "ennyit" (mégha mi tudjuk is hogy azért nem olyan komoly dolog a két egyszerű nyomtatvány kitöltése).
Nekem open WP-vel szerintem már feleannyi idő alatt lett volna helyem.
Szóval egy kedvező feltétel megléte biztos nem rontja az esélyeket, de úgy vélem nem is ezen vitatkozunk, csak kicsit elbeszéltünk egymás mellett :)