2010. szeptember 7., kedd

Mozi rovat: Food Inc

Amikor legutóbb Magyarországon jártam, ismét találkoztam azokkal a barátaimmal, akikkel elmélyülten szoktunk megvitatni éppen most vagy akár régebben látott filmeket. Szóval ez a rovat ilyen filmekről fog szólni. A filmek nem mindig a legújabbak, csak éppen én most láttam őket. Elsőnek következzen egy gyöngyszem: a Food Inc. című amerikai dokumentumfilm.



A film megrázó és sokkoló, én a megtekintés után még egy fél óráig ültem és gondolkoztam rajta, aztán napokig erről beszélgettem az itteni barátokkal is. A fimet Robert Kenner rendezte 2008-ban (vigyázat szóltam, hogy nem vagyok mindig up to date!) és jól is tette. A történet "főhőse" az amerikai élelmiszeripar, annak is az a része, amit az érdekeltek igencsak igyekeznek előlünk eltitkolni: a hús gyártása. És most nem a hústermékek gyártásáról van szó, hanem arról, hogy hogyan készül, futószalagon a nagyüzemi gazdaságokban a hús. Vannak benne csirkefarmok, marhatelepek, nekem a legszörnyűbb a disznókról szóló rész volt. A film bemutatja a teljes gyártási folyamatot, mert itt már nem gazdálkodásról van szó, hanem gyártásról: a magtól a késztermékig. Futószalagon. Mert úgy tűnik, hogy az egészet néhány nagy multivállalat tartja kézben. Megtudhatjuk, hogy miért csak kukoricát ehetnek a marhák, akik természetes körülmények között sose tennének ilyet és hogy hogyan alakult át a nagyüzemi csirke néhány generáció alatt (meg szerintem egy kis mesterséges rásegítéssel) járásra alig képes, a saját súlya alatt összerogyó szörnyszülötté. És hogyan alakult át a klasszikus amerikai farm csirke, disznó vagy marhagyárrá.

És miért érdekes ez nekünk? Mi közünk az amerikai élelmiszeriparhoz? Mert bizony a nagyüzemi gazdaság az egész világon ott van. Magyarországon is. Új-Zélandon is. Bár itt csak disznókat és csirkéket tartanak nagyüzemben és azért szerencsére van sok "free range" farm is, ahonnan, habár valamivel drágábban, de beszerezhető az antibiotikumtól mentes, nem génmanipulált kukoricával és szójával teletömött és nem a saját ürülékében felnőtt állat húsa. Én amióta láttam mi kerül a polcra csinos csomagolásban, nem veszek a nagyüzemi gazdaságban előállított húst a szupermarketben.

A filmet csak erős gyomrúaknak és erős idegzetűeknek ajánlom.

Nekem nagyon tetszett a film, úgyhogy 5*-t kap, az 5-ből.

3 megjegyzés:

MartinIsti írta...

Nem ez az első ilyen film, de mind borzalmas szerintem.
Ilyenkor mindig újra örülök annak, hogy megvolt bennem a lelkierő, hogy vegetarianus legyek.
A filmet majd megnézetem a családdal is, akiket nem tudok rávenni, hogy ha amúgy is csak ritkán vesznek húsipari árut, akkor szánják rá a pénzt a free range-re. Pláne ha amúgy is én keresem meg, ennyi járna :)

Private Psychologist írta...

A gond az, hogy még a vegások sincsenek biztonságban. A zöldségeket is kezelik ezzel-azzal.. Szóval marad az organic food. Nekem pont most ajánlott egy barátom egy farmot, akik organikusak és házhoz szállítanak pl. Torbay-ben. Szóval én tőlük fogok rendelni.... Én nem vagyok vegás, úgyhogy éppen most keresgélek valami hasonlót hús ügyben is... Nem egyszerű, de szerintem megéri.

MartinIsti írta...

Vegásként inkább ideológiailag vagyok biztonságban. Úgy értve, hogy az állatok azért magasabb rendű életformák, érző lények (most még, bár ki tudja mi a jövő) és sajnálom őket.
Tudom én is jól, hogy a sima zöldségek között is van jónéhány érdekesen kezelt, egy időben járattunk is Vegebox-ot, majd azt hiszem visszatérünk rá. Őstermelőtől is érdemes lehet vásárolni, akik nem nagyüzemileg termesztenek.
Melyik az a farm, akiktől lehet Torbaybe rendelni?
Áldozni rá szerintem is megéri, ha van miből akkor érdemes kicsit jobban figyelni az élelmezésre minőség szempontjából.