2009. november 9., hétfő

Horgászkalandok rovat - Hapuka horgászat

A horgászat rovat szerkesztője a férjem, igy ezzel kapcsolatban bármiért Ő a felelős :) Én még nem horgásztam. Talán egyszer majd fogok...

Gondoltam, hogy a tudás és a tapasztalatok ne vesszenek el örökre, ezért valamennyire rendbe szedem a memoárokat, már csak az ifjúság okulása képpen is. Helyi horgász viszonylatban még erősen kezdőnek számítok, de Gyuribával (fanatikus helyi mentorom) már sikeresen túl vagyunk egy-két találkán a Tasmán tenger és Csendes óceán lényeivel.

A földgolyón pont Új Zélandon a legmagasabb az egy főre eső vízi járművek száma és itt nagyon széles is a választék. A helyiek képesek egy kajakból több bottal horgászni olyan helyeken, ahol oroszlánfókák (700kg-os ragadozó), méretesebb cápák (itt ők kisebbség) és orkák (a legnagyobb ragadozó a földön) is előfordulhatnak. A másik véglet valahol 1.000.000NZ$ körül jár. Épp ma kerestem rá fish finderekre, 100$ körül van wireless ceruzaelemes cucc kajakba és leltem 10.000$-os eszközöket is. A horgászboltok kínálatáról mindenképpen írok külön. 





Az első igazán mély nyomot hagyó horgászatunk 2008 Októbere végén esett meg. A cég megszállottabb horgászai szerveztek egy 24 órás mélyvízi Hapuka (A kép csak illusztráció) horgászatot Tauranga-i indulással. Ez kb 200km-re délre van Auckland-től. Mi ketten mentünk a Gyuribá autójával. Nem nagyon aggódtunk semmin, mert időt számoltunk az odaútra bőven, rendelkeztünk navigation-el is, ételt-italt közösen szereztük be, a horgász felszerelést meg adta a hajó tulaja.
(A Hapuka egy kb. 200m mélyen leledző elég nagy hal, a hozzá illő felszerelés pedig ezzel arányos. 100-as zsinór (400-500m), 2 db irreális méretű horog és egy kb 1kg-os ólom, kb. 3 perc amíg leér, felhúzni hal nélkül kb 5 perc.)





Szép időt kaptunk, hullámokból is csak moderáltakat jeleztek előre (nekem ekkor még nem nagyon volt viszonyítási alapom). Az odajutás viszonylag simán alakult, annak ellenére, hogy csont eltévedtunk a navigation-el együtt. Gyuribá navigation-jének ugyanis van egy beállítási hibája, nem lehet leggyorsabb utat beállítani, mindig a legrövidebbet jelzi. Mivel itt a kavicsos utak is útnak számítanak ezért a jelzéseit nem nagyon vettük komolyan (a térkép az én kocsimban maradt) és jártunk is már egyszer “arrafelé”. Mire felmerült bennünk, hogy talán mégis ő tud valamit jobban (itt eléggé ritkás vidéken az úthálózat), sikeresen eljutottunk Hamiltonba. Ez kb 50km plusz lehetett.
Azért pont sikerült odaérni indulásra. A kiwi közönség már lelkesen melegített a kikötő kocsmájában, ami határozottan bíztató kezdetnek tűnt. A terv az volt, hogy valami sziget mellé eljutunk (Mayor Island) és egész másnap ott próbálkozunk Hapuka horgászattal.






A hajó egy olyan nagyon halászbárka szerű valaminek tűnt. Délután 5 óra után indultunk el a kikötőböl. 12 utas, egy hajókapitány és egy mindenes személyzet.










Viszonylag sima volt a tenger, a hangulat meg nagyon oldott, ehez nagy mennyiségű sört és főleg whiskey-t használtak. Egy-két kolléga még meg is kérdezte, hogy voltunk-e már hasonló tengeri horgászaton és a biztonság kedvéért ajánlottak tengeri betegség elleni tablettákat.









Vidáman nemet mondtam rá. Csónakkal már voltam horgászgatni (de az mindig 4-5 órán belül lezajlott) és csónakhoz mérten voltak méretes hullámok is.











4 óra múlva már jelentősen eltávolodtunk a parttól (egy rövid és sikertelen horgászattal megszakitva), amikor is a folyamatos apró hullámok kezdtek zavaróvá válni és egyértelmű jelek mutatták, hogy itt valami gond készül. Persze gyorsan bevettem az össze létező tablettát, sprét, bármit, de csúnyán elkéstem.






A következő 20 óra folyamatos hányással, öklendezéssel telt el. Valamennyit aludtam egy vödör köré kucorodva, de a hajókabin még durvább érzés, de ott már üres voltam belülről teljesen.









Reggel elkezdett feltámadni a szél (mégiscsak a Csendes Óceánon voltunk) és folyamatosan erősödött. A folyadékveszteség elkerülésé végett bevitt néhány korty is azonnal epével keverve visszajött. Másnap délre már erős szél és egész komoly hullámok érkeztek.









A tengeri betegség valami elementárisan rossz dolog. A legrosszabb másnapossági pillanatok versenyezhetnek vele, de itt teljesen tiszta vagy.






Kb 20 órán keresztül számolgattam a másodperceket összeszoritott fogakkal és erős rekeszizom-lázzal.
Közben a csapat teljesen vidáman horgászott. Nekem 5 perc adatott meg összesen, ezalatt egy db, kb 1kg-os snappert sikerült fognom.






Végülis a mélyvizen nem sikerült hapuká-t fogniuk a többieknek sem, de egy jó nagy adag Gym fish azért befigyelt. Valamilyen barracuda féle, egész jóizű hal (helyiek szerint szemét, csak füstölve fogyasztható).









A legmélyebb rész ahol próbálkoztunk kb 270m volt.





A hazafelé úton is volt néhány megállónk, de ott már sokkal megkönnyebbülten hánytam...
Szóval mélyvizi horgászat letudva egy életre.

5 megjegyzés:

herrbakos írta...

Ajjaj, bár abszolút nem vagyok horgász-típus, de gondoltam ha lehetőség adódik rá szívesen kipróbálom. Ezek után erősen el kell gondolkodni, kell-e az alföldi parasztkölök gyomrának a ringatózás?! :)

Private Psychologist írta...

Lehet ám a partról is horgászni :)

Unknown írta...

dedurva

cptstraw írta...

Remelem rovidebb tavon azert megprobalod meg egyszer. En mar nagyon rutinos vagyok. A taccs utan mindig erosen koncentralok a horgaszasra es rogton elmulik a rosszullet :) A gond az, amikor nincs kapas .......
De amugy ha egyszer rosszul voltal nem jelenti, hogy legkozelebb is az leszel. Ugyhogy hajra!!!!

Zsotti írta...

Ja, előbb utóbb biztosan túllépek rajta, de tényleg komoly sokk volt.
Gyömbért próbáltam, működőképesnek tűnik.